Pages

Sunday, April 03, 2005

angin perubahan

Cuaca di sini amat sukar dijangka. Kadangkala ia cerah panas seakan-akan musim panas. Kadangkala ia sejuk dingin seumpama musim sejuk. Mungkin inilah apa yang dikatakan hidup di negara empat musim. Empat musim yang sungguh berbeza dan membawa bersamanya angin perubahan yang tidak dapat tidak harus diterima.

Pagi tadi, kulihat sinar mentari terik memancar menyinari tingkap jendelaku. Awan kelabu berarak perlahan menutupi alam penglihatanku. Di antara gugusan awan besar kelabu itu, aku masih dapat melihat langit biru luas disinari panas matahari.

Panas pagi tadi rupanya tidak berakhir hingga ke petang. Tengah hari, angin mula menjenguk bandaraya ini. Angin laju mula menggerakkan awan kelabu. Pokok tinggi di depan rumahku mula bergoncang. Daun kuning kerna musim luruh mula berguguran. Desiran angin besertakan angin kelabu gelap mula menjangkau horizon pemandanganku dari jendela ini.

Panas mula bertukar kepada dingin. Suasana ini amat menggamit hatiku untuk tidur lena di atas katil. Ah! Aku harus bertahan. Harus menelaah lagi untuk exam yang bakal menjelma keesokan pagi.

Aku harus kembali semula kepada nota-notaku sekarang. Ulangkaji...itu suatu keperluan.

No comments: