Pages

Monday, January 10, 2005

Cobram II

CHERRY I

Setelah mengutip pengalaman daripada ladang strawberi, kami beralih kepada kerja mengutip ceri pula. Sebelum tu, lupa nak cakap...kami berkhemah di ladang ceri yang cukuplah besar kalau nak dibandingkan dengan ladang strawberi sebelum ini.

Strawberi vs ceri? Erm, rasanya ceri lagi best dan lagi senang....

Pertama, pokok ceri cukuplah tinggi sampaikan kalau nak petik ceri tu, kena panjat tangga sampai ke hujung. Itu pun belum tentu dapat capai buah ceri..Satu lagi kelebihan pokok ceri yang tinggi ni ialah dapatlah aku berteduh di bawah naungan pokok ceri. Kalau pokok strawberi, langusng tiada bayang untukku berteduh. Kerna bekerja memetik strawberi, habis sudah kulitku menjadi sedikit gelap akibat pendedahan terhadap cahaya suria selama beberapa jam.

Kedua, buah ceri ni dipetik sekali dengan tangkainya dan yang best lagi, tak perlu pilih-pilih buah lagi. Boleh petik semua buah ceri yang boleh dicapai...

Di ladang ceri, kami juga dibayar menggunakan piece-rate di mana satu tray penuh dibayar 11 dollar. Namun tray ceri di ladang ni jauh lebih besar dan berat daripada strawberi. Satu tray dianggarkan beratnya di antara 18-20 kg. Untuk memetik ceri, kami diberi 'bucket' yang mana kami ikatkan di pinggang supaya senang kami meletakkan ceri yang dipetik di dalam 'bucket'. Bucket yang berisi ceri kemudiannya kami pindahkan ke dalam tray. Walaupun pada mulanya nampak macam leceh nak mengalihkan ceri dari bucket ke tray, namun sebenarnya 'bucket' itu mempercepatkan kerja kami. Kalau bucket tu diisi penuh dengan ceri, berat bucket tu boleh mencecah di antara 5-6 kg.

Maknanya, untuk memenuhkan satu tray, kami memerlukan 3-4 bucket penuh. Pada hari pertama, aku dapat memetik dengan senang tanpa ada rasa letih cuma kesan sakit dari memetik strawberi masih lagi terasa. Menjelang hari ketiga dan keempat, aku sudah mula merasai kesan daripada memetik ceri. Sakit belakang mula kurasai. Sakit belakang ini berpunca daripada tindakanku untuk memenuhkan 'bucket' supaya cepat tray penuh. Sakit belakangku juga bertambah pedih dengan gabungan daripada sakit belakang memetik strawberi. Akhirnya, kami semua berasa letih yang sama seperti memetik strawberi.

Merenung kembali sakit belakang yang kualami akibat memenuhkan bucket seberat 5-6 kg, aku mula terfikirkan suatu perkara. Kalau 'bucket' yang seberat 5-6 kg ini pun kami tak dapat tanggung malah kami terpaksa mengalihkan ceri ke dalam tray secepat mungkin, bagaimanalah agaknya sakit belakang yang dialami oleh kaum wanita yang mengandung selama 9 bulan? Paling lama aku dapat bertahan dengan muatan 5-6 kg di pinggang ialah selama 15 minit, namun untuk 9 bulan, wallahuallam. Jika kami dengan senang boleh mengalihkan buah ceri bila terasa sakit belakang, ibu yang mengandung terpaksa menunggu selama 9 bulan...

وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan, dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun, bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapam; dan, kepada Aku jualah tempat kembali"
(Luqman : 14)

Sesungguhnya setiap apa yang kita lakukan di dunia ini ada hikmahnya yang tersirat dan tersurat. Yang penting ialah untuk kita mengingati semula akan destinasi kita yang terakhir, dunia akhirat yang kekal abadi. Aku harus mempersiapkan diriku dalam menuju ke destinasi ini.

Bersambung...



No comments: