Pages

Saturday, January 29, 2005

Wandin East V

Ethiopian

Jika di Cobram, kami bertemu dengan 'pakcik tayar' dan pakcik yang ketawa tidak berhenti-henti, di ladang ini kami berjumpa lagi dengan manusia yang pelik. Kami menginap di bawah pokok oak dan di situ juga tinggal sekumpulan orang Ethiopia yang turut juga memetik ceri.

Pada mulanya aku ingat mereka adalah Muslim kerana mereka boleh bertutur dalam bahasa Arab dan daripada sirah pun, Ethiopia (Habsyah) sudah lama terdedah dengan ajaran islam, namun aku silap. Mereka sebenarnya adalah penganut agama Kristian dan mereka menjelaskan bahawa Islam dan Kristian merupakan dua agama terbesar di Ethiopia.

Ada 4 orang Ethiopia kesemuanya dan mereka berusia sekitar 40an. Oleh kerana kami menginap di tempat yang sama, iaitu di bawah pokok oak yang berusia 150 tahun, kami berkongsi bilik air dan dapur. Kebiasaannya, kami akan menggunakan kedua-dua kemudahan itu pada waktu yang berlainan.

Kami selalu bekerja di barisan pokok yang sama dengan orang Ethiopia ini. Namun, keheningan yang dicari punah bila sahaja kami berada berhampiran dengan orang Ethiopia ini. Kami tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian dalam memetik ceri ini disebabkan orang Ehiopia ini.

Bayangkanlah, mereka memetik ceri sambil bercakap. Kalau bercakap sekali-kala, bolehlah kami maafkan. Namun mereka bercakap sesama sendiri dengan suara yang kuat dan yang paling menakjubkan, mereka mampu bercakap sepanjang hari tanpa henti. Bayangkanlah kalau ada seorang Ethiopia di hujung barisan dan seorang lagi berada di hujung yang satu lagi, kira-kira 50 meter, mereka sanggup bercakap walaupun mereka terpaksa menjerit-jerit dengan kuat. Kami kebiasaannya akan berada di tengah-tengah mereka. Dua orang Ethiopia di satu hujung dan dua lagi di hujung yang lain. Memetik ceri di tengah-tengah lantunan suara orang Ethiopia bukanlah satu pengalaman yang manis untuk dicatatkan. Dan perkara ini berterusan sepanjang hari.

Sudahlah percakapan mereka kami tidak faham, malah ada di antara mereka boleh menyanyikan lagu tatkala bekerja. Nyanyiannya bergema di seluruh ladang. Pendek kata, kalau ada orang di hujung ladang yang lain, dia mampu mendengar nyanyian orang Ethiopia ini. Dan kadangkala percakapan mereka diselangi dengan ketawa bersilih ganti. Kami tidak tahu apa yang mereka ketawakan ini. Mampukah anda bekerja dengan situasi seperti ini? Kami tidak mampu malah kadangkala mahu sahaja nak memarahi mereka....tapi mujurlah mereka itu orang tua, kita kan kena hormat orang tua.

Dan kekuatan percakapan mereka tidak berhenti di ladang sahaja. Percakapan yang diselangseli dengan ketawa ini berterusan sampai di tempat kediaman. Malah percakapan ini hanya berhenti tatkala mereka tidur sahaja. Hanya di alam mimpi sahaja percakapan orang Ethiopia ini tidak menembusi. Hanya di alam mimpi sahaja kami dapat bertemu dengan ketenangan setelah membanting tulang empat kerat di ladang sepanjang hari.

Llama

Llama yang kami jumpa di ladang berhampiran.

bersambung...

No comments: