Pages

Thursday, January 27, 2005

Wandin East IV

Jika dahulu di Cobram tatkala memetik strawberi dan ceri, kami diserangi oleh lalat yang bertali arus sehingga hampir-hampir mematahkan semangat juang kami....di Wandin East ini, hampir-hampir seekor lalat pun tidak aku dapat jumpai.

Ladang di Wandin East ini berada di atas puncak bukit yang tinggi dan dari sini, aku mampu melihat keseluruhan Yarra Valley. Teori aku untuk menjelaskan misteri 'lalat yang hilang' ini ialah mungkin lalat ini keletihan terbang mendaki bukit yang tinggi ini. Untuk terbang dari kaki bukit hingga ke puncaknya memerlukan tenaga yang banyak dan aku pasti lalat ini membuat keputusan untuk menetap di kawasan bawah bukit sahaja. Satu lagi bukti untuk menguatkan hujahku ini ialah di Cobram, tanahnya landai dan rendah. Maka atas sebab itulah, Cobram menjadi ibupejabat dan tempat pembiakan lalat yang kemudiannya menyerang manusia yang menceroboh kawasan kediaman mereka :D

Tanpa adanya serangan dari musuh bernama lalat, kerja kami memetik ceri bertambah senang dan kami tidak lagi berasa rimas.

Cuaca di Cobram dan Wandin East hampir sama iaitu seringkali hujan walaupun sekarang adalah musim panas. Hanya beberapa kali sahaja sinar mentari sempat memanaskan tanah. Ada suatu hari itu, kami pergi memetik ceri di waktu pagi. Waktu itu pukul 6 pagi dan suhu amatlah sejuk. Kabus tebal masih menutupi tanah dan gunung yang tinggi masih lagi bersembunyi di sebalik awan kelabu yang dingin. Seperti kebiasaannya, kami pun memanjat tangga lalu memetik ceri. Setelah beberapa ketika memetik ceri, jemariku kebas dan berwarna merah dipenuhi sel-sel darah merah. Jari-jemariku terasa seperti kena 'frostbite' dan aku terpaksa memetik ceri dengan amat perlahan sambil diselaputi rasa kepedihan di jari. Bayangkanlah jari yang kebas dipaksa untuk bekerja memetik ceri di awal pagi. Keadaan seperti ini sebenarnya hampir setiap hari berlaku memandangkan cuaca ketika itu agak sejuk daripada kebiasaannya. Jari-jemariku akan hanya hilang sifat 'frostbite'nya sekitar pukul 8 pagi tatkala matahari sudah agak tinggi sedikit di ufuk langit.

Cherry Packing

Menjelang waktu Krismas dan Tahun Baru, syarikat ladang itu menghadapi kekurangan pekerja kerana ramai yang bercuti. Maka, kami yang tinggal di ladang ini pun dipanggil untuk bekerja menggantikan pekerja yang pulang awa. Gaji 'cherry packing' ini dibayar mengikut jam. Sejam kami dibayar $15.07 dollar. Nilai $15.07 ini bukan ditetapkan oleh tuan punya ladang ini namun ia ditetapkan oleh kerajaan Australia dan tuan ladang tidak dapat memahami akan sebab diletakkan $0.07 dalam gaji kami ini. Aku pun pelik akan kepentingan $0.07 sen ini.

Pada mulanya, kami akan hanya dipanggil untuk bekerja 'cherry packing' ini setelah kami selesai memetik ceri. Bayangkanlah dari pukul 6 pagi hingga 5 petang, kami memetik ceri dan dari pukul 5.30 petang hinggalah buah ceri habis, kami bekerja sebagai 'cherry packer'. Kadangkala kami bekerja sehingga pukul 10.30 malam. Agak letih juga bekerja namun memandangkan hasilnya lumayan, kami menggagahkan diri untuk meneruskan kedua-dua kerja ini.

Walaupun nama kerja ini 'cherry packing', namun kerja yang kami buat bukanlah membungkus ceri ke dalam kotak. Kami diberikan kerja untuk memilih ceri yang buruk dan membuangnya sebelum ia dibungkus. Maknanya, kerja kami ini layak dipanggil 'cherry sorter'. Pada hari pertama aku bekerja, aku dapat melihat kesemua yang bekerja di situ adalah Caucasian. Timbul rasa syak-wasangkaku tuan ladang ini bersikap perkauman. Hanya kami sahaja yang bukan Caucasian bekerja sebagai 'cherry picker'. Namun lama-kelamaan, aku memahami sebab ia terjadi sedemikian. Sebenarnya, Caucasian ini agak pemalas dan lebih suka bekerja yang senang dan lumayan. Jika dibandingkan di antara memetik ceri dan 'cherry sorter', cherry sorter lebih senang.

Pertama, cherry sorter bekerja di dalam kilang dan terlindung dari suhu panas dan dari hujan beku. Mereka juga tidak perlu bersusah payah mengangkut tangga sepertimana kami yang memetik ceri ini. Mereka mula bekerja dari pukul 8 pagi hingga 5 petang kebiasaannya.

Pekerjaan ini juga tidaklah seletih memetik ceri dan gajinya adalah tetap. Secara puratanya, gaji sehari mereka ialah 120 dollar dan selepas cukai, gajinya adalah 100 dollar. Kalau mereka bekerja sebulan, gaji mereka mampu mencecah 3600 dollar dan selepas cukai ialah 3000 dollar. Siapakah yang tidak tertarik apabila melihatkan angka-angka sperti ini? Dibandingkan dengan pekerjaan memetik ceri, gajinya tidak tetap dan ia bergantung kepada hasil kutipan. Adakalanya ia tinggi dan adakalanya ia rendah. Pendek kata, kalau pemetik ceri ini berpengalaman dan sanggup bersusah payah, gajinya dalam sebulan mampu mengatasi gaji sebulan 'cherry sorter'.

Tapi sebenarnya kerja sebagai 'cherry sorter' ini ada keburukannya. Kami harus berdiri di sebelah mesin panjang yang berisikan ceri-ceri yang dipetik dan mata kami harus cekap dalam memilih ceri yang tidak elok. Mata dan tangan haruslah pantas dalam memilih dan membuang ceri itu kerana mesin itu bergerak laju. Andainya kami cuai, kami akan dimarahi oleh tuan ladang. Kalau kami membuang terlalu banyak ceri yang baik, kami juga akan dimarahi. Maknanya, kami harus serius dalam melakukan pekerjaan ini.

Waktu kerja juga tetap. Kami berdiri di sebelah mesin yang laju dari pukul 8 pagi hingga 10 pagi, kemudian rehat 15 minit dan seterusnya bekerja sehingga pukul 12 tengah hari. Seterusnya, kami bekerja dari pukul 12.45 tengah hari hingga 3 petang, rehat 15 minit dan bekerja sehinggalah tiada buah ceri untuk dipilih.

Pada hari pertama aku bekerja sebagai 'cherry sorter', aku berasa pening melihatkan ceri-ceri yang bergerak laju di atas mesin. Kami juga kurang mengetahui jenis ceri yang harus dibuang. Ada dua kategori ceri yang kami harus pilih. Pertama, buah ceri yang rosak sedikit (second class) dan ini diletakkan di dalam kotak berasingan dari ceri yang tiada rosak(first class).

Rupa-rupanya, buah ceri ini agak mahal juga harganya di pasaran. Bayangkanlah buah ceri 'third class' yang dijual di pasaraya pun harganya sekitar 13 dollar sekilo, tak tahulah harga untuk ceri 'first class'. Memang kaya betul sesiapa yang mempunyai ladang ceri ini.

bersambung...

No comments: