Pages

Saturday, January 22, 2005

Wandin East I

sambungan pengembaraanku bekerja....

Setelah beberapa hari berehat di Melbourne, kami bekerja semula namun kali ini kami hanya berempat sahaja. Kali ini, kami memilih untuk bekerja di tempat yang lebih dekat dengan Melbourne. Maka, kami pun berangkat ke Wandin East yang terletak kira-kira 50 km dari Melbourne. Kali ini, kami bakal bekerja sebagai pemetik buah ceri (cherry picker).

Awan mendung di Cobram

Koala yang kami jumpai di Cobram.

Setibanya kami di sana, aku berasa terpaku melihatkan suasana yang menyelubungi ladang itu. Ladang ini berada di atas bukit dan dari bukit ini dapat kulihat banjaran gunung berselimutkan kabus menghiasi ufuk langit.

sebahagian daripada Yarra Valley

Di tengah-tengah ladang ini, terpacak sebuah pokok oak yang amat besar. Ia berusia 150 tahun dan kami menginap di bawah naungannya. Cukup redup dan sejuk bila aku berada di bawah naungan pokok oak ini. Di sekeliling pokok oak ini, tersebar luas pokok-pokok ceri. Setiap pokok yang kulihat mempunyai buah-buah ceri yang merah ranum dan banyak.

Pokok oak yang berusia 150 tahun

Kami melihat-lihat ke sekeliling ladang dan ladang ini secara keseluruhannya lebih kecil daripada ladang ceri di Cobram dan pokok-pokok ceri tidak dijaga dengan rapi namun masih mempunyai buah-buah yang banyak di atas pokok. Kami anggarkan ladang ini seluas 30 hektar sahaja. Kami jangkakan pada kali ini, kami mampu bekerja dengan lebih lama lagi kerana pada pandangan pertama, kami mempunyai harapan yang lebih cerah dan baik di ladang ini

bersambung...

No comments: